Proč MAGNI GYRO
PROČ JSOU STROJE MAGNI GYRO BEZPEČNĚJŠÍ A VÝKONNĚJŠÍ NEŽ JINÉ VÍRNÍKY.
Bezpečnost díky své efektivní jednoduchosti, stejně jako u letadel
Vírníky Magni nemají nic zbytečného navíc. Nemají elektronické spouštění předrotace, kompresor pro rotorovou brzdu, kompresor pro trim, kompresor pro uzamčení kniplu, přepínání letového a pozemního režimu, komplikovanou rotorovou hlavu pro bovdenové řízení, výfukové tlumiče, přídavné elektrické chlazení, nastavitelná sedadla, světla a "marketingové ozdoby" mající pouze designovou funkci atd. Prostě nic co se dříve nebo později pokazí a ohrozí bezpečnost letu, nebo proč v lepším případě nemůže vírník létat a musí jít do servisu. Uvedené hydraulické, elekronické a "spíše automobilové vymoženosti" nahrazuje Magni výhradně leteckými kovovými mechanickými pákami a táhli, které se neopotřebovávají a jejichž účinnost může navíc pilot efektivně ovlivňovat a také KONTROLOVAT (manuální brzda rotoru, manuální spouštění předrotace, přesné pákové řízení atd.).
Chlazení motoru je řešeno nejefektivněji a to venkovním kapalinovým chladičem. V případě, že vírník stojí na zemi s nastartovaným motorem, je chladič chlazen tlačnou vrtulí. Některé "marketinkové designy" vírníků uschovaly chladiče do útrob stroje, čímž zapříčinily nedokonalé chlazení motoru a vynutili další montáž přídavných elektrických větráků včetně termostatů a neaerodynamických zásahů do kapotáže.
Základní konstrukce vírníku
Jedině vírníky Magni Gyro mají celokovový nosný rám ve tvaru T z certifikované letecké oceli s označením 4130 (Chrome-alloy aeronautical 4130 steel). Tento druh oceli je lehký a extrémně pevný, bohužel velmi drahý (vyrábí ho jen jedna firma v USA). Letecká ocel je použita od uchycení předního kola až po zadní směrovku, od středu až po rotorovou hlavu. Pro maximální pevnost a torzní tuhost je rám svařený ze dvou profilů letecké oceli po celé své délce i výšce.
U Magni se nevyskytují žádné křehké sklolaminátové náhražky rámu s omezenou životností a nízkou nárazuvzdorností, případně rám pouze z nerezové oceli nebo dokonce z hliníku! Tyto konstrukce vírníků s největší pravděpodobností vydrží po celou záruční dobu stroje, nelze u nich ale mluvit o neomezené životnosti a bezpečnosti.
Motor vírníků Magni je přes silentbloky uložen v kovovém loži, pevně přivařenému k ocelovému rámu pro neomezenou životnost konstrukce a snížení vibrací od motoru do kabiny posádky.
V případě nárazu nebo "tvrdšího" dosednutí lze bezpečně zkontrolovat, zda nedošlo k prasknutí nebo poškození uložení motoru v rámu, který naštěstí není součást kabiny. Kabina posádky z uhlíkových vláken je uložena shora na nosný ocelový rám s příčníky.
Některé nové "moderní" konstrukce vírníků mají nosný rám i uchycení lože motoru nahrazeno sklolaminát-karbonovou bezrámovou kabinou posádky s uchycením motorového lože i rotoru přímo do laminátové skořepiny kabiny.
Podvozek u strojů Magni je připevněn k ocelovému rámu a ne k laminátové kabině posádky.
V případě nárazu nebo "tvrdšího" dosednutí má posádka vírníku Magni Gyro pod svou kabinou konstrukci z letecké oceli, stejně tak jako mezi kabinou a motorem.
Nejlepší výhled ze všech side by side vírníků (se sedadly vedle sebe)
Létání je o pohledu ven z letadla. Většina vírníků má tlačné uspořádání motoru a ten tak nebrání v dopředném pohledu, o absenci křídel letadel bránících ve výhledu nemluvě. Díky spodní nosné rámové konstrukci mají vírníky Magni minimalizovány boční sloupky kabiny včetně rámu dveří. Také přední přístrojový panel nemusí mít nosnou a torzní funkci, a tak je maximálně snížen a nahrazen sklem pro pohodlný (bezpečný) výhled posádky. Levé sedadlo pilota je důmyslně posunuto dopředu pro lepší výhled pilota doprava přes spolucestujícího.
Geniální aerodynamický tvar stroje = vyšší výkon a lepší letové vlastnosti
Magni Orion M24 má mnohem užší kabinu než ostatní side by side vírníky. Posunutí sedadla pilota umožnilo vyšší pohodlí cestujících, kteří se tak nedotýkají rameny. Kabina díky spodní nosné rámové konstrukci nemusí mít pyramidální tvar (nejširší dole) a může tak mít vajíčkový tvar kabiny (nejširší v místě ramen cestujících a válců boxerového motoru a úzká nahoře i dole). Celkově tak mohla být kabina zúžena a zakulacena pro výrazně lepší aerodynamické vlastnosti. To se podle očekávání konstruktérů projevilo na spotřebě paliva, snížených cestovních otáčkách motoru a odpadla tak nutnost montáže stavitelné tlačné vrtule.
Přesné a bezpečné ovládání
Magni používá k řízení tyčový a pákový ovládací mechanizmus od kniplu po rotor s přesnou odezvou pro pilota. Konstruktéři společnosti Magni u vírníků STRIKTNĚ ODMÍTAJÍ bovdenové řízení, které se používá u některých hornoplošníkových letadel pro ovládání křidélek na koncích křídel. Tlaky a páky působící na rotor vírníku jsou nesrovnatelné s tlaky působící na křidélka letadel. Tyčový mechanizmus je velmi jednoduše před každým letem zkontrolovatelný – na rozdíl od bovdenů s lankem.
Honba za snížením váhy strojů nutí některé výrobce používat k řízení rotoru vírníku na místo tyčového mechanizmu mnohem lehčí bovdeny. Jedná se zejména o výrobce nabízející vírníky s uspořádáním posádky za sebou s uzavíratelnou těžkou kabinou. Tato kabina působí jako páka, protože je dlouhá a těžiště stroje tak posouvá nebezpečně dopředu. To je také důvod proč tito výrobci vynechávají ocelový rám a kabina tak musí navíc plnit i samonosnou funkci vírníku. Jiní výrobci zase preferují bovdenové řízení z důvodu "hezčího" provedení stroje. Komplikovaná rotorová hlava, která musí být složitě přizpůsobena bovdenovému ovládání také nepřispívá ke zvýšené bezpečnosti. "Gumové" řízení s nepřesnou odezvou od rotoru nutí pilota "pumpovat" kniplem, což vede k nebezpečným oscilacím při letu vírníkem. Bovdenové řízení používané v posledních letech se stává časovanou bombou vírníkového létání.
Jedinečný rotor včetně rotorové hlavy
Patentovaný výrobní postup rotoru a zejména jeho dvojnásobná váha ve srovnání s ostatními značkami vírníků dává strojům Magni excelentní letové vlastnosti. Rotor je z výroby přesně vyvážený, není dutý, ale plný, proto ho není nutné již nijak dovažovat nebo nastavovat. Rotor vyrobený sendvičovou metodou z kompozitových materiálů se lisuje a peče ve speciálním hydraulickém zařízení vyvinutém společností Magni Gyro.
Zvýšená váha a tím i vyšší gyroskopický efekt znamená menší výškové opadání při letu vírníku než u vírníku s lehkým dutým rotorem. Vírník s tímto typem rotoru dále plachtí, zejména při letu bez motoru. Při přistání na malé rychlosti se neprosedá jako vírníky z běžným rotorem. Nejvíce rotor Magni ocení zákazníci používající vírník nejen ke sportovním a rekreačním účelům, ale zejména k cestování. Těžší rotor se zvýšeným gyroskopickým efektem lépe odolává termickým i zhoršeným povětrnostním vlivům a zejména nárazovému větru.
Plný těžší rotor je výrazně odolnější než hliníkový dutý s vnitřními vzpěrami a má delší hodinový nálet (min 2 500 hodin, na rozdíl od běžných 1 500 hodin hliníkových rotorů při stejné pořizovací ceně rotoru).
Rotorová hlava je velmi odolná a jednoduchá. Ovládání naklápění rotoru je od rotorové hlavy z bezpečnostních důvodů a zvýšení trvanlivosti odděleno. Vlastní rotorová hlava obsahuje pouze hlavní ložiska (na rozdíl od jiných výrobců obsahuje dvě ložiska místo jednoho), předrotátorové ozubené kolo a velkou integrovanou bezúdržbovou čelisťovou rotorovou brzdu. Ta zastaví otáčející se těžký rotor rychleji než brzda dutých lehčích rotorů, u kterých na ozubené kolo předrotátoru tlačí ze spod pouze malá brzdová destička pomocí kompresoru.
Hlavní osa - šroub rotoru, spojující rotor s rotorovou hlavou prochází přímo skrz rotorovou hlavu a ne, jak je u jiných vírníků běžné, až nad rotorovou hlavou. Toto řešení výrazně snižuje vibrace rotoru, ale klade zvýšené nároky na perfektní zpracování rotorové hlavy, zejména na mohutnou ocelovou konstrukci, která spojuje rotorové listy.
Devět kontrolních přístrojů v jednom = FLYDAT
Pouze vírníky Magni mají standardně montovány sdružený letecký přístroj FLYDAT, vyvinutý společností ROTAX. Jiné značky vírníků buď tento přístroj vůbec nenabízí, nebo za příplatek 1 500 eur.
FLYDAT v sobě přehledně na jednom displeji integruje tyto kontrolní funkce motoru: otáčky motoru, teplota oleje a válce, tlak oleje, teplota výfukových plynů ve všech čtyřech výfukových potrubích a počítadlo času chodu motoru.
Pokud není na palubě FLYDAT, má tyto kontrolní funkce pilot k dispozici u většiny vírníků prostřednictvím mnoha "budíků" na palubní desce, které musí neustále kontrolovat. Zásadní výhodou přístroje FLYDAT je, že umí všechny tyto kontrolní hodnoty stavu motoru vyhodnocovat a dát pilotovi prostřednictvím výstražného systému najevo, že některý naměřený údaj (nebo více údajů) není v pořádku. Tím pilotovi odpadá neustálá kontrola většiny "budíků" na palubní desce.
Kromě zmíněných funkcí umí také FLYDAT dát pilotovi přesné údaje o tom, jak bylo s motorem v minulosti zacházeno a na co si má dát při letu pozor, což výrazně přispívá ke zvýšené bezpečnosti létání s vírníky.
Přesně určené těžiště vírníku a optimální umístění zadního stabilizátoru
Zadní podvozková kola vírníků Magni jsou umístěna přesně v těžišti stroje. Tato skutečnost dává pilotovi větší jistotu při rozjezdu vírníku. Vlastní start se tak stává výrazně jednodušší než u jiných značek vírníků. Podobně je tomu i při dosednutí u přistání, kdy vírník neodskakuje a následné dosednutí na přední kolečko je plynulé. Z tohoto důvodu je parkovací poloha vírníků Magni vždy se zvednutým předním kolem.
Na základě výzkumů finského leteckého inženýra Jukky Tervamakiho byl zadní stabilizátor (zadní křídlo) umístěn co nejníže tak, aby proud vzduchu od tlačné vrtule procházel co nejvíce nad stabilizátorem. Tento efekt pomáhá pilotovi pohodlně udržet vírník v přímém letu a zabraňuje náhlému potlačení a vzniku záporného G, které může mít pro vírník fatální následky.
Bezkonkurenčně nejkratší dráha rozjezdu při startu
Magni Gyro používá pouze turbomotory motory Rotax 914. Jiné značky motorů, včetně řady méně výkonných leteckých motorů Rotax 912, nejsou dle konstruktérů Magni pro vírníkové létání vhodné.
Jednoduchý a nejvýkonnější způsob předrotace vyvinutý společností Magni Gyro (roztočení rotoru před vlastním startem) umožňuje roztočit rotor až na 300 otáček (oproti maximálním 220 otáčkám srovnatelných strojů jiných značek). Kombinace výkonné předrotace, podvozku přesně umístěného do těžiště stroje, turbomotoru Rotax 914 a těžkého rotoru s odolnou rotorovou hlavou umožňuje v případě omezeného prostoru téměř vrtulníkový start vírníků Magni.
Nejstarší evropská značka vírníků a příznivá cena
Magni Gyro je první továrna pro sériově vyráběné vírníky v Evropě. Jedná se o rodinnou firmu s maximálně 30 zaměstnanci. Extrémní důraz je kladen na bezpečnost provozu vírníků, oba testovací a zalétávací piloti Luca a Pietro jsou synové majitele pana Vittoria Magniho. Lehký a vzdušný italský design včetně perfektního zpracování je ze strojů patrný na první pohled. Nekomerční rodinná atmosféra panující jak v továrně, tak na malém firemním letišti je příjemná a inspirující a dodává pocit jistoty při užívání Magni vírníků.
Vittorio Magni vyrábí vírníky sériově od roku 1987. Od této doby většina výrobců vírníky Magni pouze kopíruje. Vlajková loď Orion M24 se po dlouholetém vývoji a testování v prakticky nezměněné podobě vyrábí sériově již 7 let. Za tuto dobu nebylo potřeba M24 modifikovat, protože se jedná o dokonale propracovaný a promyšlený vírník, který kategorii side by side definoval.
Všechny vírníky se vyrábějí na zakázku dle přání zákazníka, nikdy ne na sklad, proto i dodací doba osciluje mezi 4–6 měsíci. Každý vírník je před opuštěním továrny testován a několik hodin opakovaně zalétáván v různých provozních režimech. Vlastní výrobní kapacita je omezená, s produkcí do 80 kusů vírníků ročně. Vittorio Magni i přes zvýšenou poptávku nikdy nechtěl výrobu komerčně rozšířit, protože jak tvrdí, už by on a jeho nejbližší spolupracovníci neměli výrobu plně pod kontrolou. Vírníky Magni mají neomezenou životnost. Z tohoto důvodu je nabídka olétaných vírníků této značky minimální, protože stávající majitele nic nenutí pořídit si jiný typ vírníku. Možnost následného prodeje je ve srovnání s jinými značkami velmi jednoduchá a rychlá. Proto investice do značky Magni je i nejméně ztrátová.
I přes výše uvedené nesporné výhody vírníků Magni Gyro nad konkurenčními stroji, zůstává cena většiny modelů plně srovnatelná a není výrazně vyšší. Společnost Magni Gyro dokonce cenu své vlajkové lodi Orion M24 pro letošní rok stanovila o 15 000 eur nižší, než u srovnatelně vybavené konkurence.